Gebelikte bulantı ve kusma gebeliğin ilk belirtilerinden biri olup,  genellikle başlama zamanı 6-7. haftalardır. Gebeliğin ilk 3 ayında bulantı-kusma kadınların %75-85 inde görülür.

Özellikle de sabahları daha sık olur, 16. haftaya kadar sürebilir. Ancak bazı durumlarda kusma şiddetli olup, ağızdan beslenme mümkün değilse,  günde 3-4 den fazla kusma oluyorsa, gebede kilo kaybı %5’i aşmışsa ve kan tablosunda bozulma mevcut ise hastanede yatış gerektirebilir.

Gebeler,  genellikle kokulara karşı duyarlılık, sinirlilik, bulantı, kusma, ağzına acı su gelmesi , kilo kaybı, halsizlik, çarpıntıdan şikayet eder.

Özellikle daha önceki gebeliklerinde aşırı bulantı kusma şikayeti yaşayan kadınlar, mide ülseri, astım, diyabet veya psikiyatrik hastalığı olan kadınlarda daha sık görülür.

Bulantı kusmanın bebeğe herhangi bir zararı yoktur. Ancak ileri derecede bulantı ve kusma (hiperemezis gravidarum) olursa elektrolit dengesizliği ve yetersiz beslenmeye bağlı bebekte de problem olabilir.

GEBELİKTE BULANTI KUSMA NASIL GEÇER?

Gebelikte birçok kadında yaşanılan, beslenme ve su alınımını etkilemeyen bulantı kusmalar genellikle beslenmede değişiklikleri yapılarak düzelir.

Bizim için önemli olan rahatsızlık ise hiperemez gravidarum dediğimiz yani kandaki elektrolit dengesini değiştiren,  karaciğer enzimlerini yükselten, idrar çıkışını azaltan durum. Bu durumda gebe yakın takip edilmeli, hasta gözlem altında tutulmalıdır. Çünkü devam eden bulantı kusmalar yemek borusunda yırtıklar ve kanama, vücuttaki su oranının azalması nedeni ile damar tıkanıklığına ve  beyin ve sinir sistemi gelişimi için çok önemli olan B1, B6 ve B12 eksikliğine yol açabilir.

Gebelikte bulantı ve kusmanın bir tedavisi yoktur. Ancak bazı araştırmalar, gebeliğin başından beri düzenli olarak multivitamin takviyeleri alan gebelerde, şiddetli bulantı kusma vakalarının daha az görüldüğünü göstermiştir.

ÖNERİLER:

Porsiyonları küçültün, sık aralıklarla azar azar beslenin

Sıvı alımı yemekten yarım saat önce ve yarım saat sonra olmalı

Yağsız, pişmiş, baharatsız yumuşak gıdalar tüketin.

Bulantı ve kusmayı arttıran yiyeceklerden sakınmalı

Çay, kahve, asitli içecekler tüketmeyin.

Yataktan kalkmadan, tuzlu kraker türü atıştırmalıklar, midenizi rahatlatacaktır.

Yemek pişirmeyin, parfüm sıkmayın.

Küçük bardaklarla ara ara su için

B vitamini ve folik asit desteği alın

Yemekten sonra uzanmayalım

Öğünleri atlamayalım

Önlemler ile düzelmeyen hastalar mutlaka hastanede yatırılarak izlenmeli, damaryolu ile ilaçları verilmeli vücudun sıvı elektrolit ihtiyacı karşılanmalıdır.

Etkinliği araştırmalarla kanıtlanmış olan bir gıda takviyesi de zencefildir. Hapları kullanılabileceği gibi, kaynatılması da işe yarayabilir. Ama burada en önemli nokta,  hiç bir besin takviyesini, bitkisel de olsa, doktorunuza danışmadan almamanız gerektiğidir.

NE ZAMAN DOKTORUMU ARAMALIYIM ?

Bulantı kusmadan dolayı hiçbir şey yiyip içemiyorsanız

Kusma ile birlikte ağrı ve ateş

Bulantı ve kusma 3 aydan sonra da devam ediyorsa mutlaka doktorunuza danışmalısınız.

Sağlıklı günler dilerim.